Chatten door het bedrijf zelf hoeft niet direct winstgevend te zijn. Het wordt gezien als een manier van communiceren van de toekomst. Vroeger of later zal elk bedrijf van enige omvang er aan moeten geloven. Klanten willen digitaal en buiten openingstijden communiceren en concurrenten doen het ook. Grotere bedrijven investeren nu al veel in digitale klantencommunicatie waardoor ze aantrekkelijk zijn voor consumenten. Als je als organisatie deze stelling ondersteunt kan je beter nu beginnen met ervaring opdoen zodat je bij blijft met ontwikkelingen en niet achterop raakt. Een achterstand die later moeilijk in te halen is. Leren chatten en inzetten van chatbots kost een organisatie tijd.
Organisaties die dit erkennen en op de lange termijn gericht zijn, starten er nu al mee. Klein beginnen, ervaring opbouwen en dat steeds verder uitbreiden. Zowel in kanalen, engagement, sturing van communicatiestromen en inzet van chatbots. Hierbij gaan de kosten voor de baten uit, het is een investering. Organisaties moeten wel in staat zijn dit soort investeringen te doen.