Welke gevolgen zien wij in de makelaarsbranche?
Inmiddels is het alweer anderhalve maand geleden dat heel Nederland populair gezegd in Lock down ging, naar aanleiding van de ontstane situatie rond het coronavirus. Dit was ingrijpend voor bedrijven in de vastgoed branche en vroeg een innovatieve opvatting van deze ondernemers. Hoe kunnen we een bezichtigen blijven doen? Hoe komen we aan nieuwe huizen in de verkoop? Maar toch ook vooral hoe kunnen laten zien dat we onze klant blijven bedienen? Zowel richting kopers als verkopers. De meest uiteenlopende ideeën zagen we voorbijkomen op Social Media. Professioneel en soms ook erg grappig. Alle initiatieven hebben laten zien hoe wendbaar de branche is. Al met al is de Lock down een moeilijke beslissing geweest die voor de economie veel gevolgen heeft. Wij hebben de afgelopen 6 weken de website bezoekers en alle kengetallen van onze makelaardij klanten nauwkeurig in de gaten gehouden. Wij zagen m.b.t. live chat een aantal opvallende gebeurtenissen kijkend vanaf januari.
Herstel en zelfs lichte stijging
In de eerste weken, vanaf 10 maart, zagen wij een lichte daling van website bezoekers. Zo liepen ook de conversies naar chat en results enigszins terug. Zoals verwacht in lijn met de Lock down. Vanaf 24 maart zagen we een terugkeer naar een normaal traffic niveau vergelijkbaar met de periode voor de corona crisis. De afgelopen 2 weken zien we daarentegen zelfs een toename van de traffic. De bijbehorende conversie en results namen ook toe. De consument lijkt hier weer enigszins de schrik te boven welke duidelijk te zien is in deze kengetallen. Er lijkt zelfs een toenemend internet gebruik m.b.t. de aan- en verkoop van huizen te zien.
Aantal live chats
Zoals onderstaande grafiek laat zien is er terugloop van chats vanaf 10de maart. Rond de 24ste, 2 weken later, begint het aantal chats en de traffic zich weer te herstellen. Ter verduidelijking van de grilligheid van de grafiek, er is altijd een duidelijk verschil te zien op dag basis. De chats en traffic door de week is afwijkend en ligt hoger dan in de weekenden.
Aantal results
De results met follow-up (leads) laten dezelfde trend zien. Ook hier na 2 weken herstel en zelfs een toename van de results t.o.v. de periode voor de corona crisis.
Waar wilden de bezoekers over chatten?
We zien hier duidelijk hoe stabiel de makelaarsbranche op dit moment blijft en dat de consument nog steeds erg gewillig en naarstig op zoek is naar een nieuwe woning. In alle levensfases zien we deze trend of het nu starters zijn of die begeerde woning die net een grotere tuin heeft en boven wat meer ruimte biedt voor de kinderen. Bezichtigingen die al ingepland waren liepen gestaag door en de aanvragen voor nieuwe bezichtigen bleven binnenkomen.
Meest opvallend is toename van de “nieuwe woningen in de verkoop”. We zagen een toename van 11% naar 15% bij onze klanten. Ofwel 36% meer leads van klanten die hun woning te koop willen zetten. Ook zien we een toename in mensen die een huis willen kopen. Tegen de verwachting in zien we een daling op het gebied van “overige vragen”.
Belangrijkste conclusies
Bereikbaar blijven voor je bestaande en nieuwe klanten ook in tijden dat er creativiteit geëist wordt lijkt belangrijker dan ooit en zorgt voor continuïteit van je business. Online live chat is een belangrijk communicatiemiddel en laat in deze tijden een stijgende lijn zien. Het is een sterk middel voor nu en in de toekomst. Maar zeker om met een kantoor dat flexibel thuiswerkt de communicatie met de klant optimaal te hebben en zelfs te vergroten naar 7 dagen in de week en de avond uren.
Met Live Chat door Webcare Today blijft u open for business, zelfs tijdens een lockdown.
Neem contact op met Webcare Today voor Live Chat implementatie op uw website, of maak een een vrijblijvende afspraak met één van onze Live Chat adviseurs!