Ontdek wat live chat kan betekenen voor de marketing
Live chat wordt steeds populairder onder consumenten. Het is namelijk een direct kanaal met jouw bedrijf, waardoor de klant snel ondersteuning kan ontvangen. Hiernaast kan live chat ook interessant zijn voor de marketingstrategie. Door gegevens te analyseren krijg je een dieper inzicht in de behoeften en interesses van de klant, waardoor je hierop in kan spelen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden van hoe we dit inzetten.
Segmentatie
De gegevens vanuit live chat kunnen gebruikt worden op de klanten te segmenteren op basis van verschillende criteria zoals demografie, interesses of problemen waarmee ze worden geconfronteerd. Door klanten in specifieke segmenten te groeperen, kan je gerichtere marketingboodschappen en -campagnes maken. Als er bijvoorbeeld veel navraag is over een dienst of product dan kan je een gerichte boodschap hiervoor creëren.
Personalisatie
Naast segmentatie kan live chat ook worden ingezet voor personalisatie. Door analyse te doen kan je de boodschap afstemmen op specifieke behoeften en interesses. Dit kan de betrokkenheid van de klanten en de conversies verhogen. Zo kan je bijvoorbeeld een kortingscode bieden voor een specifiek product waar de klant geïnteresseerd is.
Leadgeneratie
Live chat biedt de unieke kans om echt in gesprek met de klant en dus inzicht te krijgen in de specifieke situatie. Door actief te luisteren kun je de gepaste (extra) service aanbieden. Een voorbeeld hiervan is klanten inschrijven, zodat je op de hoogte worden gehouden van een product dat nog niet beschikbaar is.
Customer Journey
Live chat kan je meer vertellen over elke fase van de klantreis. Dit kan helpen bij het identificeren van mogelijke obstakels en het verbeteren van de marketing- en verkoopprocessen om de klantervaring te verbeteren. Als er bijvoorbeeld veel vragen zijn over de tarieven, dan kan je overwegen om dit beter op de website te weergeven.
Live chat is een hulpmiddel bij het verbeteren van de marketinginspanningen. Dit leidt tot een betere betrokkenheid van klanten en hogere conversieratio’s. Het segmenteren van je klanten, het personaliseren van je marketingboodschappen, het genereren van leads en het analyseren van de klantreis zijn slechts enkele manieren waarop je live chat gegevens kunt gebruiken om uw marketingstrategie te optimaliseren. Wij bemannen graag de chat 365 dagen per jaar van 09:00 – 17:00 zodat jouw personeel zich kan focussen op het regelmatig uitvoeren van deze analyses, waardoor jouw marketingstrategie voortdurend wordt geoptimaliseerd. We bespreken graag vrijblijvend alle mogelijkheden.