Marketing, leads en meer service; er wordt meer over gepraat dan ooit tevoren. Hoe optimaliseer je online en offline je klantcontact? In deze discussie over the best step forward is één ding steeds duidelijker geworden: interactie met (potentiële) klanten is meer conversational dan ooit. Klanten willen praten en wanneer klanten een vraag hebben, wil 82% een “onmiddellijk” antwoord.
Conversational Marketing faciliteert een persoonlijke, directe verbinding tussen bedrijven en klanten. Prachtige term natuurlijk Conversational Marketing, maar in tegenstelling tot traditionele strategieën zoals e-mails, contactformulieren en landing pages is deze vorm van marketing beschikbaar via meerdere kanalen, en voorziet in een actieve vorm van engagement in plaats van een passieve vorm waardoor klanten direct op hun eigen voorwaarden kunnen communiceren. Een wezenlijk verschil.
In de praktijk zien we dat de grote merken en bedrijven hier al handig en slim op in spelen. Niet alleen zoekend naar een proces wat voldoet aan de voorwaarden van de klant/bezoeker maar ook om als bedrijf zelf een stap voorwaarts te zetten door efficiënter werken en optimale communicatieprocessen te realiseren. Hiervoor worden voornamelijk chatbots en Live Chat in gezet. Volledig geautomatiseerde en snelwerkende chatbots die de juiste antwoorden geven en 24/7 Chat ondersteuning door een menselijke medewerker. Dit geeft bezoekers van websites de mogelijkheid via het gewenste kanaal (denk hierbij aan Whatsapp, Messenger, Live Chat en zelfs in-browser chatbots) direct antwoord op hun vragen te krijgen via het gewenste communicatiekanaal.
Grote voordelen zijn bijvoorbeeld:
24/7 beschikbaar zijn. | |
Werken met Live Chat geeft medewerkers van een bedrijf het voordeel dat ze meerdere klanten tegelijk kunnen helpen. | |
De gewenste communicatiekanalen zijn tegenwoordig goed te koppelen aan één platform waarop je alle chats op dezelfde plek kan beantwoorden. | |
Live Chat is tegenwoordig goed uit te besteden waardoor jezelf als bedrijf op andere zaken kan focussen. |
We hadden het zojuist al even over engagement; Conversational Marketing geeft de mogelijkheid een klant actief te betrekken en uit te dagen. Naast dat je de klant de mogelijkheid biedt in gesprek te gaan kan jij ook de klant actief benaderen.
De mogelijkheden die een chatbot of Live Chat hierin bieden zijn groot en hebben veel meer potentie in relatie tot de wens van de klant. De wens van “ik wil ‘nu’ antwoord” is leidend.
Ben je inmiddels enthousiast geworden en zou je meer willen weten hoe je Conversational Marketing kan inzetten voor jouw bedrijf? Wil je de lat hoger leggen en maximale engagement creëren, en zo efficiënt en op voorwaarden van je klant deze een super ervaring te geven? Neem dan contact op met ons team. Wij praten graag verder over hoe ook je Conversational Marketing kan inzetten voor uw organisatie; Webcare Today