De voordelen op een rijtje
In een wereld waar klantenservice cruciaal is, is het verschil tussen goede en geweldige service het verschil tussen falen en succes. Consumenten eisen meer dan ooit tevoren en zijn bereid om er extra voor te betalen. Maar hoe kies je de beste manier om aan deze verwachtingen te voldoen? In dit artikel ontdek je het verschil tussen live chat en een call center, en hoe de juiste keuze jouw klantenservice naar een hoger niveau kan tillen.
1. Wachttijden
Bij een call center kunnen klanten te maken hebben met wachttijden. Op z’n snelst duurt het gemiddeld rond de twee minuten om in gesprek te komen. Bij sommige bedrijven kan dit zelfs oplopen tot 22 minuten, terwijl Live Chat chat agents de eerste reactie binnen 10 seconden geven en zorgen voor een snellere afhandeling van vragen en problemen.
2. Efficiëntie
Een call center medewerker kan maar een klant tegelijk te woord staan, waardoor een langere wachttijd ontstaat voor de klant. Een chat agent kan meerdere klanten tegelijk helpen, waardoor de chat altijd direct beschikbaar is en de consument geen tijd kwijt is aan het wachten.
3. Toegankelijkheid
Live chat is toegankelijk voor klanten vanaf elke locatie en elk apparaat met internetverbinding. Klanten kunnen gemakkelijk vanuit hun werk, thuis of onderweg contact opnemen met de klantenservice. Als er gebeld moet worden, gaat dit lastiger. Daarbij is chat laagdrempeliger, zeker voor klanten die prefereren zo min mogelijk gebruik te maken van de telefoon.
4. Multitasking
Klanten kunnen multitasken terwijl ze via live chat communiceren met de klantenservice. In tegenstelling tot telefonische ondersteuning, waarbij klanten hun aandacht volledig moeten richten op het gesprek, kunnen klanten via live chat doorgaan waar ze mee bezig waren terwijl ze wachten op een antwoord. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring waarbij de klant sneller het gevoel krijgt dat hun tijd gerespecteerd word.
5. Documentatie
Live chat biedt de mogelijkheid om de conversatie te documenteren, wat van groot belang kan zijn voor de klantenservice. Chat agents kunnen de conversatie tussen zichzelf en de klant gemakkelijk vastleggen, wat nuttig kan zijn voor toekomstige referenties en het oplossen van vaker terugkerende problemen. Dit vermindert het aantal telefoontjes naar de klantenservice, omdat klanten vaak terugbellen met dezelfde problemen. Op basis van gedocumenteerde opgeloste problemen via Live Chat kan een FAQ worden ingevuld.
Kortom, live chat is een handige en effectieve tool voor de klantenservice. Het biedt een toegankelijk, laagdrempelig en klantvriendelijk kanaal dat zorgt voor een snelle en efficiënte afhandeling van vragen of problemen. Ben jij nieuwsgierig geworden naar deze voordelen? Begin dan vandaag eens een live chat met ons!