Langzaam maar zeker naderen we het einde van het decennium. Tijd om vooruit te kijken!
Omdat we snel het einde van het jaar naderen, is het een goed moment om vooruit te kijken waar we naartoe gaan qua customer relations en marketingtrends in 2020. Met Live Chat implementatie in volle gang bij meerdere, zeer diverse branches, is het een goed idee om te kijken waar we nog meer kunnen doen qua voorbereiding op een nieuw jaar.
In onze business zien we dat er een pushback tegen de toegenomen digitalisering en automatisering van interacties tussen merken en consumenten bestaat, met de wens om marketing weer menselijker te maken. Juist door de automatisering weg te halen uit het ‘Live Chat’ verhaal speelt u hier goed op in. De wens voor menselijke en echt inhoudelijke interactie wordt vervuld door het inzetten van professionele, ervaren operators in plaats van automatische processen en voorgebakken antwoorden.
Hoewel technologieën zoals AI en databestuurde marketing zeker grote trends zullen zijn in 2020, zal de overkoepelende focus liggen op mensen, niet op technologie. Hieronder 5 punten die volgens onze bronnen een alsmaar belangrijkere rol gaan spelen in 2020.
KLANTERVARING
2020 wordt het jaar van de klant. We zien een enorme verschuiving in de opvattingen over wat marketing eigenlijk is. Het gaat er niet langer om mensen te overtuigen om te kopen bij (of te werken met) uw bedrijf. In plaats daarvan is de prioriteit verschoven van klanten acquisitie naar klantenbinding– het aanbieden van fantastische klantervaringen die ervoor zorgen dat mensen terugkomen voor meer. De consument van 2020 wacht niet meer op jou om je te vertellen hoe geweldig je producten zijn. In plaats daarvan gaan ze zelf op pad en doen hun eigen onderzoek.
Wat creëert nou precies een goede klantervaring? Efficiëntie, gemak, deskundige & vriendelijke service en eenvoudige betalingsopties zijn wat mensen het meest waarderen in hun klantervaring. Maar ook aspecten die normaliter tot de marketing behoren worden genoemd: up-to-date technologie, personalisatie, een eenvoudige mobiele ervaring, merkimago en herkenbare branding dragen allemaal bij aan de algehele klantervaring.
Webcare Today speelt hierop in om de klantervaring op de eerste plek te zetten; persoonlijke begeleiding en de ‘human touch’ voor juist die ervaring waar consumenten naar op zoek zijn.
WERKNEMER BETROKKENHEID
Als vriendelijke & efficiënte service de hoeksteen is van een goede klantervaring, hoe zorgt u ervoor dat u dit biedt? Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van alle consumenten (46%) een merk zal verlaten als haar werknemers niet goed geïnformeerd zijn. Daarbij is een slechte houding van werknemers de belangrijkste factor die mensen ervan weerhoudt zaken te doen met een bedrijf. Juiste interactie tussen uw werknemers en uw klanten is dus een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie.
Wanneer u de verantwoordelijkheid voor het creëren van een goede klantenservice aan uw werknemers overdraagt, moet u ervoor zorgen dat zij willen dat uw bedrijf net zo succesvol is als u. Hierdoor is het opbouwen van een solide werknemersbetrokkenheid erg belangrijk; er voor zorgen dat elke medewerker de merkmissie en -waarden begrijpt en op één lijn zit met uw visie is de hoofdzaak.
Waarom zeggen wij dit als wij het uitbesteden van Live Chat aanbieden? Omdat wij er zeker van zijn dat onze operators volledig op de hoogte zijn van de ins en outs van uw bedrijf. Juist daarom doen wij niet aan chatbots of automatisering buiten het systeem om; juist omdat onze operators zich volledig kunnen inleven in hoe uw bedrijf functioneert, waar het voor staat, en wat voor type klanteninteractie wordt verwacht, zorgen wij er voor dat uw bedrijf altijd positief naar voren komt.
VISUALISEREN
Met de alsmaar groeiende markt van slimme luidsprekers en spraakgestuurd zoeken in de afgelopen jaren, zou je al snel gaan denken dat ‘leesbare’ inhoud tegenwoordig belangrijker is dan visuals en design. Maar het tegendeel is waar! Ook al zijn vorderingen in spraakgestuurd zoeken zeker de manier aan het beïnvloeden waarop we nu en in de toekomst inhoud maken, blijft visuele inhoud zeer belangrijk.
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen visuele inhoud verkiezen boven platte tekst. Je hoeft alleen maar te kijken naar de groei van beeldgerichte platforms Pinterest en Instagram om hiervan het bewijs te zien.
Beeldmateriaal is ook makkelijker te onthouden dan het geschreven woord. Door datavisualisaties, infographics, afbeeldingen en video’s aan uw tekst toe te voegen, wordt deze niet alleen interessanter en aantrekkelijker, maar kan uw bericht ook beter worden onthouden. De volgende keer dat u teksten aanlevert aan degene die uw website onderhoud, vergeet dan niet passende afbeeldingen mee te leveren!
PERSONALISATIE
Gegevensverzameling en technologische vooruitgang hebben al een enorme impact gehad op wat er mogelijk is qua personalisatie, en op wat consumenten verwachten van hun interacties met merken.
De consument van vandaag de dag word overspoeld met marketingboodschappen van meerdere kanalen, tot het punt waarop ze mentaal alle advertentie “spam” beginnen weg te filteren. Traditionele advertentiemethodes verliezen duidelijk hun effectiviteit, dus hoe nu verder? Het antwoord is gepersonaliseerde marketingboodschappen die een echte band tussen het merk en de doelmarkt creëren.
De LiveChat Operators van Webcare Today kunnen zien welke pagina’s op uw site worden bezocht, en wat een klant bijvoorbeeld al heeft toegevoegd aan het winkelwagentje. Hierop word ingespeeld en worden er persoonlijke suggesties gedaan die worden gewaardeerd door de klant; met daarbij nog meer bewijs dat ze echte mens-op-mens interactie ervaren, en niet simpelweg worden lekker gemaakt door een slim stukje code.
KLANTBELANGEN
Een groot deel van het creëren van een geweldige klantervaring is ervoor zorgen dat klantbelangen op #1 staan, doorlopend is, en gericht is op het behouden van uw bestaande klanten in plaats van enkel en alleen maar nieuwe klanten aan te trekken.
Terugkerende klanten zijn waardevoller dan nieuwe klanten. Het kost ongeveer vijf keer zoveel om nieuwe klanten aan te trekken als om nieuwe klanten te behouden, dus het is zeker de moeite waard om de moeite te nemen om uw klanten tevreden te stellen en een echte klantrelatie op te bouwen.
Loyale klanten helpen ook om de reputatie en bekendheid van uw merk te vergroten als ze met uw vrienden en familie over uw bedrijf en producten praten. Tevreden klanten worden zo automatisch merkambassadeurs en influencers.
Veel van de bovengenoemde trends en technologieën zijn nuttige tools om uw klanten te behouden. Zeker door LiveChat op uw sites te implementeren wordt het gemakkelijker om communicatie te personaliseren.
Bron: Marketing Insider
Neem contact met ons op en besteed uw LiveChat uit bij Webcare Today, en zet daarmee een juiste stap richting een marketingstrategie à la 2020.