Ontdek de geheime technieken
Til jouw service naar een hoger niveau
Live chat is snel een populaire manier geworden om klantenservice te bieden. Klanten krijgen de mogelijkheid om snel en gemakkelijk te communiceren met een chat operator. Dit kan een van onze operators zijn, maar wij bieden ook trainingen aan om jouw personeel klaar te stromen om de beste service te verlenen.
Het is namelijk net zoals bij elke andere vorm van communicatie belangrijk om de juiste technieken toe te passen om de voordelen van live chat te benutten. Door de juiste werkwijze, kan je jouw klanten de beste ervaring aanbieden en de klanttevredenheid verhogen. In deze post ga we in op de belangrijke punten die toegepast kunnen worden tijdens het chatten.
Actief luisteren
De klant voelt zich pas serieus genomen op het moment dat de chat agent laat zien dat hij/zij aandachtig aan het luisteren is. Door de vraag van de klant te begrijpen, kan je een passende oplossing bieden. Hierbij is het ook belangrijk om eerst door te vragen of er aanvullende vragen zijn, zodat de klant de chat met een positief gevoel kan eindigen.
Positieve taal
Het gebruik van positieve taal helpt met het opbouwen van een goede relatie met klanten. Zeg bijvoorbeeld nooit “ik weet het niet” of “dat is niet mijn verantwoordelijkheid”. De chat operator kan beter de klant zo ver mogelijk ondersteunen en eventueel later terug komen op vragen waarop niet meteen een antwoord is. Op deze manier laat je als bedrijf zien dat je tot het uiterste gaat om de klant te helpen en gerust te stellen.
Wees beknopt
Live chat is in te zetten op diverse apparaten. Dit kan een computer zijn, maar ook de mobiele telefoon. Om de service sneller en efficiënter te maken is het belangrijk om de antwoorden kort en bonding te houden. Zo richt je specifiek op de klant op de vraag en ontvangen mobiele gebruikers geen lap tekst.
Wees empathisch
Toon begrip voor de situatie van de klant. Door altijd empathie te tonen, voelt de klant zich meer op hun gemak. Dit kan leiden tot sterkte relaties met de klant en uiteindelijk ook tot mond-tot-mond reclame, omdat er zo fijn wordt meegedacht.
Live chat biedt dus talloze voordelen, maar hiervoor is het relevant dat de mogelijkheden op de juiste manier worden benut. De juiste communicatietechnieken zal leiden tot een verbeterde klantervaring en een verhoogde klanttevredenheid. Luisteren naar de klant, het gebruik van positieve taal, beknopt en empathisch zijn, dat zijn allen de belangrijkstee principes van live chat. Wil jij jouw klantenservice naar een nog hoger niveau tillen? Plan dan een afspraak in voor een training of advies!