Hoe chatbots de klantenservice naar een hoger level tillen
Tegenwoordig is de concurrent telkens een klik verwijderd. Het is daarom noodzakelijk om jezelf te onderscheiden van andere bedrijven; met het grootste gemak, de laagste prijzen, de hoogste kwaliteit of door bijvoorbeeld het aanbieden van de beste service. Zoals we al in eerdere artikelen hebben beschreven; Live chat is een krachtig middel om de klantenservice te verbeteren… maar door deze te combineren met chatbots kan je de service naar nog een hoger level tillen. In dit artikel bespreken we hoe chatbots een ideale aanvulling zijn op live chat.
Snelle en efficiënte reacties
Chatbots hebben het vermogen om direct te reageren op klanten. Er zijn geen limieten aan hoeveel klanten een chatbot tegelijk kan helpen terwijl dit bij traditionele kanalen vaak beperkt is tot een klant per medewerker zoals bij telefonie. Als de chatbot de klant niet kan helpen, dan wordt deze gemakkelijk doorverwezen naar een chat agent.
24/7 beschikbaarheid
Wij zetten onze chatbots 24/7 in, waardoor bezoekers altijd toegang hebben tot ondersteuning. Zelfs in de avond of in het weekend. Dit zorgt ervoor dat de klant zich gewaardeerd en serieus genomen voelt wat weer kan leiden tot een hogere klanttevredenheid.
Consistente klantervaring
Chatbots bieden een consistente ervaring aan, omdat ze altijd dezelfde antwoorden geven. Dit kan de algehele merkervaring verbeteren en de kans op menselijke fouten verminderen.
Kostenefficiëntie
Chatbots zijn kostenefficiënt, omdat ze in te zetten zijn voor eenvoudige en routinematige taken. Op deze manier wordt het werk uit de handen van je personeel en/of je menselijke chat operators gehaald, waardoor deze weer kunnen focussen op andere, complexere taken.
Chatbots kunnen dus een waardevolle aanvulling zijn op de klantenservice ongeacht welke branche. Het biedt 24/7 snelle en efficiënte reacties, een consistente klantervaring en kosten efficiëntie. Door het te combineren met live chat kan je jouw klantenservice verbeteren en de klanttevredenheid verhogen. Omdat de chatbot de klant doorverwijst naar een live agent indien noodzakelijk, krijgt de klant altijd snelle en efficiënte service. Wil jij het niveau van je klantenservice ook verhogen? Laat ons je vrijblijvend informeren.